вторник, 3 ноября 2009 г.

11 клас. Текст "Духовні джерела відродження"

(1-5) Ми живемо в неспокійному світі відчуження людини від своєї суті. Криза людини, духовна криза людства - нині найбільша тривога світу. Людина змаліла і заплуталась у надпродукції речей, ідей та арсеналів зброї - і свої витвори вона почала ставити понад свого Творця.
(6-9) Звичайно, ми в авангарді людства - в області революцій, руйнування традицій , самознищення. Ми перші дали світові Чорнобиль. Ми перші переживаємо кризу людини – і саме ця криза вимагає перебудови і нового мислення.
(10-17) На вітрині мод зарясніло слово «духовність». Воно вже стало легким, як полова . Одні для заповнення духовного вакууму заводять духовий оркестр й агітмузей у приміщенні храму. Ті почали давати служителям культу громадські доручення. Ті несуть своїх дітей до церкви охрестити, але потім не вчать їх жити
по-християнському. Ті збирають матеріали про пришельців з космосу та цікавинки з індійської культури. Інші, зрештою, прикладають духовні зусилля в науковій та мистецькій праці – і теж наче входять у сферу духовного …
(18-20) Але чому ці похвальні заняття не виробляють того високого етичного ідеалізму, офірної любові , безкорисливого служіння ідеалам, які породжувала висока віра , що йшла від Нагірної проповіді Христа?
(21-24) Будівельні камінці вторинного походження можна цінувати, збирати, шліфувати, але храму з них не збудуєш.
Згадаймо давній переказ про двох будівників. Одного чоловіка з тачкою , наповненою камінням, запитали:
(25-27) « Що ти робиш?»- «Та от звеліли возити каміння – вожу».
«А що ти робиш?»,- запитали другого , такого ж .-«Я будую собор святого Петра».
(28-33) Собор святого Петра в Римі стоїть завдяки тому – другому. Всі великі собори минулого - це перед усім пам’ятки високого духу. Всі великі творіння Данте , Рафаеля, Сервантеса, Шевченка - це теж творіння не пера і пензля , а творіння духу. Всі безумно одважні пошуки невідомої землі, експедиції Колумба і Магеллана йшли від одержимості духом і великої віри у великого Бога.
(34-37) Без віри, що гори рушить, малі люди будуть вудити рибку на мілині й гризтись за привілеї , і ніколи не знатимуть: «Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, той не вмре , не здобувши нового добра.» (Леся Українка.)
(38-48) Де і коли люди відірвалися від джерел? ХХ вік визрів як епоха глобальних доктрин, експериментів, винаходів . Запаморочливі відкриття змінили образ світу.Люди заметушилися в силовому полі науки – і свіфтівський дивний острів Ляпуту раптом піднявся вгору в образі гордого самовдоволеного божества, яке нібито все може. Виявилось, що на зворотному боці того ідола –чорна діра. Виявилось, що запаси духовних і моральних сил людини занадто слабкі супроти цього ідола. І в цьому моральна криза нашої епохи. Напівдикун, засліплений блискітками напівцивілізації , зневажив свій справжній скарб. Суєтні люди і сірі воли науки підхопили легенду про всемогутнього ідола і запишались. Великі ж вчені забили тривогу.
(49) Затоптано і загублено моральні максимуми.
(50-51) Все це мало б засвоїтися з молоком матері, все це дитина мала б повторювати щодня в ранній молитві…
(52-550 Чому нас так приємно вражають українські студенти, що приїжджають з Америки , з Польщі, з Канади ? Чому вони в чужій стихії зберегли український дух , мову, лице? Чому їм нічого не треба пояснювати , наче наперед є моральна домовленість ?
(56-59) У них живий релігійний корінь - і вони живі. Польща об'єдналась у солідарності проти казенної сили в незалежній церкві. Українців Заходу єднає церква . А хіба наших козаків у боротьбі за віру і волю єднала не церква ?
(60-61)Ми мусимо відродити людину - мусимо відродити її духовний корінь. Інакше ми не склеїмо її з найкращих гасел і приписів. (за Є.Сверстюком).

1. Головним реченням висловлювання (тезою) є речення:
А. «На вітрині мод зарясніло слово «духовність».
Б. «Криза людини, духовна криза людства - нині найбільша тривога світу.»
В. «Затоптано і загублено моральні максимуми… .»
Г. «Ми мусимо відродити Людину – мусимо відродити її духовний корінь.»
2.Найповніше розкривається суть міркування «Криза людини, духовна криза людства - нині найбільша тривога світу.» у таких рядках тексту:
А. Рядки 10-17.
Б. Рядки 34-37.
В.Рядки 38-48.
Г. Рядки 60-61.
3. У яких рядках тексту йдеться про підміну поняття «відродження духовності»?
А. Рядки 6-9.
Б. Рядки 21-27.
В. Рядки 10-17.
Г. Рядки 52-55.
4. Що автор мав на увазі під висловом «будівельні камінці вторинного походження»?
А. Відродження духовності молодого покоління.
Б. Каміння, привезене з Єрусалиму.
В. Цеглу, яка вже була в користування.
Г. Доброчинність людей без віри.
5. Думку про те, завдяки чому збереглися духовні пам'ятки світової культури висловлено у рядках:
А. Рядки 34-37.
Б. Рядки 1-5.
В. Рядки 18-20.
Г. Рядки 28-37.
6. Що означає вислів «моральні максимуми» ?
А. Безкорисливе служіння ідеалам вождів.
Б. Відновлення пам'яток духовної культури.
В.Заучування напам'ять Нагірної проповіді Ісуса Христа.
Г. Відродження духовних коренів , відродження Людини на основі християнської моралі.
7. Що єднає людей у боротьбі проти «казенної сили» ?
А. Віра у справедливість.
Б. Сміливість , відвага.
В. Спільні погляди на майбутнє.
Г. Солідарність у боротьбі і віра в Бога.
8. Вислів «Ми мусимо відродити Людину - мусимо відродити її духовний корінь…»:
А. Теза.
Б. Аргумент.
В. Висновок.
Г. Фразеологізм.

4 комментария: