вторник, 3 ноября 2009 г.

Зовнішнє незалежне оцінювання 2010 року. Демонстраційний варіант тесту з української мови і літератури

Українська мова
Завдання 1–7 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН
ПРАВИЛЬНИЙ.

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–7.

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом,
а отам, коло лісу, начебто густіший і темніший. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з
вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера.
(5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки – ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки.
(6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку
свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

1. У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
А пахне луг
Б лелеки прилетіли
В сумують сутінки
Г дихаєш і оновлюєшся
2. Фразеологізмом є вжитий у тексті вислів
А напнувся благеньким напиналом
Б полетіли на лісові озера
В сумують вечірні сутінки
Г вдруге на світ народжуєшся
3. Окремо в цьому тексті пишуться слова
А на/зустріч Б де/далі В за/малі Г в/друге
4. Прийменник виділено у словосполученні з тексту
А коло лісу Б що прилетіли В ніде не видно Г наче оновлюєшся
5. Вставне слово вжито в реченні
А другому Б четвертому В п’ятому Г шостому
6. Однорідні означення є в реченні
А другому Б четвертому В шостому Г сьомому
7. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А другому Б третьому В шостому Г сьомому
Завдання 8–23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН
ПРАВИЛЬНИЙ.
8. Велику літеру вжито правильно в усіх словосполученнях рядка
А поет Василь Стус, князь Данило галицький
Б Петро Гулак-Артемовський, Президент України
В шекспірівський сонет, Франкове «зів’яле листя»
Г «Слово про Похід Ігорів», спорткомплекс «Олімпійський»
Д Луганський національний університет, Бахчисарайський Район
9. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А мал..овничий, з..омка, опрац..ований
Б давн..окиївський, чотир..ох, ра..он
В кра..овий, пен..ок, прац..овитість
Г с..орбати, сер..озний, багат..ом
Д с..огодні, пізн..ого, кол..оровий
10. Граматичну помилку допущено в рядку
А моє день народження
Б більш досконалий
В почнімо працювати
Г п’ятьмастами волонтерами
Д соковитих абрикосів
11. Префікс при- треба писати в усіх словах рядка
А пр..глушити, пр..м’ятий, пр..мудрість
Б пр..вчити, пр..булий, пр..морозок
В Пр..карпаття, пр..звисько, пр..їжджати
Г Пр..дністров’я, пр..гарний, пр..боркати
Д пр..милий, пр..чіп, пр..соромлений
12. Неправильно утворено ім’я по батькові
А Степанівна Б Геннадієвич В Орестівна Г Ігорович Д Олександрівна
13. Закінчення -а має іменник у рядку
А станції харківського метр..
Б майстри поетичного кін..
В картини Марії Приймаченк..
Г звернутися до туристичного бюр..
Д ґудзики до нового пальт..
14. Граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати
експерименту, …»
А деякі з них виявилися несподіваними.
Б у мене виникли сумніви.
В консультуйтеся з науковим керівником.
Г важливими є всі числові показники.
Д нарешті окреслюється подальший план роботи.
15. Неправильно побудовано словосполучення
А десять (хвилин) на шосту
Б чверть на шосту
В без п’ятнадцяти шість
Г пів на шосту
Д за десять (хвилин) шоста
16. У реченні «Шануйте здобуте трудом поколін(1)ь, помножте його у пошан(2)і, в тім – корінь жит(3)я, крила стремлін(4)ь, діти мої кохан(5)і!» подвоєння літер відбувається на місці
цифри А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
17. Правильно вжито дієслівну форму в реченні
А Ходімте швидше на вершину цієї гори!
Б Ідемте до найближчої тролейбусної зупинки!
В Багато хто поміте недоліки цього видання.
Г Обов’язково дасиш мені свою електронну адресу.
Д Почнімо перегляд газети із заголовків.
18. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)
А Я в пісні молодість знайду і довго-довго буду з нею.
Б Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
В Дітям здавалося що вже вечір і що вже невдовзі прийде мама.
Г Крізь темну ніч шумів весняний дощ і в унісон із ним шуміли сосни.
Д Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася
тільки музика.
19. Літера у ставиться в реченні «(1)плив на підлеглих здійснюється (2) атмосфері
міжособистісних (3)заємодій (4) групі і є важливим (5) аспекті управлінської
результативності» на місці цифри А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
20. Граматичну помилку допущено в реченні
А Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день народження.
Б Учень, який ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.
В Можна сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.
Г Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.
Д У виступі головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.
21. Разом пишуться всі прислівники в рядку
А на/пам’ять, на/жаль, до/купи
Б на/весну, до/віку, с/підлоба
В мимо/волі, на/завжди, в/основному
Г що/найвище, до/вподоби, без/вісти
Д о/півночі, на/двоє, на/перекір
22. Поширеним є речення
А Двоє музик продовжували грати.
Б Комплімет повинен бути щирим.
В А Максим вийшов сухим із води.
Г Григорію закортіло скупатися.
Д Холод стає помітнішим і помітнішим.
23. Підкреслена буква позначає той самий звук в усіх словах рядка
А увінчати, німий, кінь, петунія
Б важко, життя, обмеженість, сторож
В розписаний, слово, успіх, кількість
Г помітніший, торкнути, гуркіт, шістнадцять
Д розкіш, подушці, штучний, поширити

Завдання 24–28 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позна-
ченого ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і поставте позначки в
бланку А на перетині відповідних колонок і рядків. Усі інші види Вашого запису
комп’ютерна програма реєструватиме як помилки.

24. З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного
Головне речення Вид підрядного речен
1 Ця подія сталася саме тоді, … А означальне
2 … однак студенти склали іспит. Б з’ясувальне
3 Це не та зупинка, … В обставинне часу
4 Журналістка повідомила, … Г обставинне місця
Д обставинне допустове
25. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире
Випадок уживання тире Приклад
1 перед узагальнювальним словом А А мова – то пісня душі, покладена на слова.
2 між підметом і присудком Б І сльози, і прокльони – все мине.
3 при відокремленій прикладці В І ось прийшла неділя – день легкий.
4 між частинами Г Мало життя прожити – треба життя зрозуміти.
безсполучникового речення Д Я усміхнусь – і все навкруг сміється.
26. Доберіть антоніми до поданих слів
Слово Антонім
1 лебедіти А сахатися
2 компенсувати Б губити
3 знаходити В грубіянити
4 деградувати Г шкодити
Д відроджуватися
28. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)
Ще (1)недавно дихало в мої думки (2)студеним пахом (3)зів’ялого листя, (4)а вже
сьогодні лагідне шовковисте повітря весни купає мої очі.
А прикметник
Б займенник
В дієприкметник (форма дієслова)
Г прислівник
Д сполучник

Читання й аналіз тексту

Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
Галілео Галілей
(1 – 4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього
астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.
(5 – 7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на
скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але
викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.
(8 – 9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на
виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.
(10 – 11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.
(12 – 16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати
математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.
(17 – 18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком
захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.
(19 – 20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з
математики він читав, як цікаві романи.
(21 – 28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському університеті. Згодом він – професор математики в Падуї.
(29 – 31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі
механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.
(32 – 39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» – телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про
свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.
(40 – 45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому
вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля – твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»
(46 – 47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).
29. За стильовими ознаками текст є
А художнім
Б розмовним
В науково-популярним
Г публіцистичним
30. За типом мовлення текст є
А описом
Б розповіддю
В роздумом
Г поєднанням кількох типів
31. Речення «Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й
вигукнув: «І все ж вона обертається!» виконує роль
А елементу розвитку дії
Б кульмінації
В розв’язки
Г епілогу
32. У тексті Галілея названо Колумбом неба, бо він
А створив телескоп
Б довів, що Сонце обертається навколо своєї осі
В був видатним астрономом свого часу
Г першим спрямував телескоп у небо
33. На думку автора тексту, Галілей увійшов в історію як приклад людини, яка
А через страх перед небезпекою поступається принципами
Б домоглася ще з дитинства обраної мети
В присвятила своє життя боротьбі за справедливість
Г попри все впевнена у власній правоті
34. Підхід Галілея до вибору життєвого шляху відображає прислів’я
А «Де родився, там і згодився».
Б «Яблуко від яблуні недалеко падає».
В «У кожного своя доля».
Г «Біда навчить коржі з маком їсти».
35. У реченні «У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському університеті» вислів «медик-недоучка» вжито з метою
А глузування з рівня освіти молодого Галілея
Б захоплення швидким опануванням юнака науками
В нейтральної характеристики біографічного факту
Г обурення діями керівництва Пізанського університету
36. Поштовхом до захоплення Галілея астрономією можна вважати
А зацікавлення математикою
Б появу телескопа
В поради батька
Г навчання в університеті

Українська література

Завдання 37–56 мають по п’ять варіантів відповіді, із яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.

37. Рядки
– Чумаче, чумаче, чого зажурився?
Чи воли пристали, чи з дороги збився?
– Воли не пристали, ні з дороги збився.
Того зажурився – без долі вродився
узяті з
А історичної пісні
Б календарно-обрядової пісні
В соціально-побутової пісні
Г балади
Д думи
38. Сон персонажа є елементом композиції твору
А «Маруся»
Б «Наталка Полтавка»
В «Бджола та Шершень»
Г «Слово про похід Ігорів»
Д «Інститутка» Марка Вовчка
39. Думка Епікура «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а
важке непотрібним» актуалізована у творі
А «Кайдашева сім’я»
Б «Наталка Полтавка»
В «Хазяїн»
Г «Маруся»
Д «Бджола та Шершень»
40. Персонаж, який, «понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею: зачав, бач, заводити бенкети з повитчиками, з канцеляристами, з купцями і цехмістрами – пив, гуляв і шахровав гроші; покинув свій промисл і мало-помалу розточив своє добро, розпився...»
А Епамінондас Ляуфлер («Людина»)
Б Терпило («Наталка Полтавка»)
В Пузир («Хазяїн»)
Г Омелько Кайдаш («Кайдашева сім’я»)
Д Чіпка («Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
41. У романтичному стилі написано твір Тараса Шевченка
А «Мені однаково»
Б «Гайдамаки»
В «Ісаія. Глава 35»
Г «І мертвим, і живим...»
Д «Кавказ»
42. Віршовий розмір уривка
Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак…
А дактиль
Б амфібрахій
В анапест
Г ямб
Д хорей
43. Персонаж, який прагнув «між молоддю насаждать ідеали кращого життя», наголошував, що: «Будущина в руках нового покоління, і чим більше вийде з школи людей з чесним і правдивим поглядом на свої обов’язки перед спільною громадою, тим скоріше виросте серед людей найбільша сума справедливості!..»
А Петро («Наталка Полтавка»)
Б Полковий лікар («Інститутка»)
В Галя («Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
Г Стефан Лієвич («Людина»)
Д Калинович («Хазяїн»)
44. До одного жанру з «Чорною радою» належить твір
А «Наталка Полтавка»
Б «Лісова пісня»
В «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Г «Камінний хрест»
Д «Хазяїн»
45. Елементи експресіонізму наявні у творі
А «Камінний хрест»
Б «Інститутка»
В «Маруся»
Г «Людина»
Д «Intermezzo»
46. Першим історичним романом в українській літературі є
А «Камінний хрест»
Б «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
В «Людина»
Г «Тіні забутих предків»
Д «Чорна рада»
47. Вислів «Любая, милая – чи засмучена ти ходиш, чи налита щастям вкрай» є в поезії
А «Лебеді материнства»
Б «Так ніхто не кохав»
В «Пісня про рушник»
Г «Два кольори»
Д «Арфами, арфами»
48. Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»
А Ліну Костенко
Б Василя Стуса
В Василя Симоненка
Г Івана Драча
Д Дмитра Павличка
49. З-поміж перелічених письменників до шістдесятників належав
А Олександр Довженко
Б Григір Тютюнник
В Василь Барка
Г Євген Маланюк
Д Юрій Яновський
50. У кіноповісті «Україна в огні» вислів «Так не підкорятися і так умирати, як умирають українці, можуть лише люди високої марки» належить
А Василеві Кравчині
Б Купріянові Хуторному
В Лаврінові Запорожцю
Г Антоніо Пальмі
Д Ернсту фон Краузу
51. У степу під Компаніївкою розгортаються події твору
А «Марія» Уласа Самчука
Б «Я (Романтика)» Миколи Хвильового
В «Вершники» Юрія Яновського
Г «Три зозулі з поклоном» Григорія Тютюнника
Д «Україна в огні» Олександра Довженка
52. Остап Вишня є автором твору
А «Мисливські усмішки»
Б «Мина Мазайло»
В «Марія»
Г «Три зозулі з поклоном»
Д «Зачарована Десна»
53. Заклик «І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж не проспи!» належить
А Павлові Тичині
Б Володимирові Сосюрі
В Василеві Симоненку
Г Дмитрові Павличку
Д Ліні Костенко
54. Під впливом пісні сліпого бандуриста написано твір
А «Маруся Чурай»
Б «Подвійне коло»
В «Три зозулі з поклоном»
Г «Україна в огні»
Д «Жовтий князь»
55. Метафору «поїзд–дракон», яка символізує сталінський терор, розгорнуто в творі
А «Три зозулі з поклоном»
Б «Україна в огні»
В «Марія»
Г «Тигролови»
Д «Мина Мазайло»
56. Віршовий розмір уривка
Безгоміння, безлюддя довкола,
тільки сонце і простір, і сніг.
І котилося куль-покотьолом
моє серце в ведмежий барліг
А хорей
Б ямб
В дактиль
Г амфібрахій
Д анапест
Завдання 57–60 передбачають ВСТАНОВЛЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ.
57. Установіть відповідність між літературним персонажем та його характеристикою:
1 Василь («Маруся»)
2 Максим Гудзь («Хіба
ревуть воли, як ясла
повні?»)
3 Лаврін («Кайдашева
сім’я»)
4 Полковий лікар
(«Інститутка»)

А Моторний, сміливий, він скрізь давав усьому привід;
оступався за товаришів, коли ті де на гулянках заводили
спірку; говіркий, він завжди вибріхувався перед начальством,
як де попадалось товариство.
Б Брови йому чорні, і уста рум’яні, і станом високий, – така
вже краса, що й не сказати! Тільки гордий дуже – на жодну
не погляне, не заговорить, хоч там як до його не заходь...
В Гарний, русявий, чисто підголений; чуб чепурний, уси козацькі,
очі веселенькі, як зірочки; на виду рум’яний, моторний,
звичайний; жупан на ньому синій і китаєва юпка, поясом з
аглицької каламайки підперезаний, у тяжинових штанях,
чоботи добрі, шкапові, з підковами.
Г ...Був широкий в плечах, з батьківськими карими гострими
очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з
тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі
були ніби сердиті.
Д ...Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі
світили привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері
на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою
парубочою красою. Він був схожий з виду на матір.

58. Установіть відповідність між письменником і персонажем його твору
1 Іван Котляревський А Палагна
2 Панас Мирний Б Мавка
3 Михайло Коцюбинський В Дідона
4 Леся Українка Г Пузир
Д Чіпка
59. Установіть відповідність між автором та назвою твору
1 Іван Багряний А «Жовтий князь»
2 Остап Вишня Б «Я (Романтика)»
3 Микола Хвильовий В «Чорна рада»
4 Василь Барка Г «Тигролови»
Д «Мисливські усмішки»
60. Установіть відповідність між автором та уривком із його вірша
1 Павло Тичина
2 Андрій Малишко
3 Василь Симоненко
4 Іван Драч

А Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
Б Красиве засмагле сонце
В золотих переливах кучерів,
У червоній сорочці навипуск,
Що їхало на велосипеді,
Обминаючи хмари на небі…
В Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине шиття,
Мої сумні і радісні дороги.
Г Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани.
Ось місяць, зорі, солов’ї…
«Я твій» – десь чують дідугани,
А солов’ї!..
Та ви вже знаєте, як сплять гаї!
Д Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.

ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЕННЯ

Підтримайте або спростуйте думку:«Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця».
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять
Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої
літератури (зазначте назву твору, укажіть проблему, порушену письменником, назву твору, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.

Орієнтовний обсяг роботи – 1 сторінка (200–250 слів). Текст обсягом до 100 слів
екзаменатори не перевірятимуть.

Комментариев нет:

Отправить комментарий