четверг, 24 декабря 2009 г.

Тестові питання з української мови для тестування 2009 5 ВАРІАНТ

Завдання 1-29 мають по чотири варіанти відповідей, з яких лише ОДНА -правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає.
1. Неправильно написано особове закінчення дієслова в рядку
А скріпляють, догоджаєш, терпиш
Б кроїш, говорять, мрієш
В відхиляєшся, проаналізуймо, одержать
Г підвищиш, усвідомлюєш, гудеш

2. Префікс при- пишеться в усіх словах у рядку
А (при, пре)вчатися, (при, пре)цілитися, (при, пре)довгий
Б (при, пре)гірклий, (при, пре)чепуритися, (при, пре)багатий
В (при, пре)зупинити, (при, пре)кладати, (при, пре)гіркий
Г (при, пре)дивитися, (при, пре)життєвий, (при, пре)звичаїтися

3. Закінчення -ий мають усі прикметники в рядку
А трикутн.., зворотн.., тотожн..
Б культурн.., сторічн.., новітн..
В тотальн.., дорожн.., природн..
Г чемн.., несусвітн.., суспільн..

4. Складним є речення
А Хіба я міг в ту пору зрозуміти, яка святиня — мамина любов.
Б Осінь, дівчину маленьку, я гойдаю на колінах.
В Зводиться повний місяць, дроблячи світлом хмари.
Г У селищі лишалося ще багато людей, зокрема жінок і дітей.

Прочитайте 1 текст. Виконайте завдання 5—7 до нього.

1 текст
(1) Одразу після постановки «Сава Чалий» здобув найвищу оцінку публіки й критиків. (2) Такий вимогливий знавець мистецтва, як геніальний Іван Франко, абсолютно несхильний до солодкої компліментарності, писав про те, що трагедія о Сава Чалий» гідна «стати в ряди архітворів нашої літератури». (3) Ось як розумів Франко її зміст: «Сава Чалий» — це трагедія перевертня, що для особистої користі йде на службу до ворогів і гине в хвилі, коли його зрадницькі плани, здавалося, були близькі до здійснення». (4) Отже «трагедія перевертня», «національне ренегатство» — таким є коло проблем трагедії Карпенка-Карого. (5) Чи варто говорити, що це — проблеми, актуальні для України і 100 років тому, коли писався твір, і зараз?
5. Допущено помилку в написанні слова
А найвищу
Б несхильний
В архітворів
Г здійснення

6. Допущено пунктуаційну помилку в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г четвертому

7. Вставне слово, що означає вагання, припущення, ужито в реченні
А другому
Б третьому
В четвертому
Г п'ятому

8. Фразеологічний зворот використано в реченні
А Промайнула ніч-зоряниця, ранок ясний настав.
Б Мирон був сердитий сам на себе, ходив як у воду опущений.
В По країні весна пролітає і веслом журавлиним шумить.
Г Ген попід верби вигнулась Десна, несучи води в луки моложаві.

9. М'який знак треба писати в усіх словах у рядку
А безціл..ний, бряз..кіт, вітал..ня
Б гаван..ський, доціл..ний, близ..ко
В на ред.ліі, дзен..кати, вісім..десятий
Г виход..те, заміс..кий, ковальс..кий

10. Апостроф треба писати в усіх словах у рядку
А безвір..я, осв..ячений, пів..ящика
Б зв..язок, ластів..я, духм..яніти
В узгір..я, дріб..язок, пів..їдальні
Г від..ємний, вм..ятина, горохв..яний

11. Прийменник у треба писати в реченні
А (У, в) творчості Ю. Яновського органічно поєднані традиції та
новаторство.
Б Знімальна група ще залишалася (у, в) Трипіллі знімати масові
сцени.
В Автор передмови розглядає новели збірки (у, в) контексті нової
художньої течії.
Г Там втрат не буває, де жертва — здобутий (у, в) огні бастіон!

12. Неправильно утворено форму родового відмінка множини іменника в рядку
А вишня — вишень
Б кухня — кухонь
В сосна — сосон
Г домна — домн

13. Літеру и треба писати в усіх словах у рядку
А зап..сник, зах..щати, л..вада
Б забр..ніти, п..ріг, дерев..на
В кр..витися, закост..нілий, мереж..во
Г задушл..вий, кр..шталь, кр..мезний

14. Правильно утворено ступені порівняння прикметників у всіх словах у рядку
А ліпший, найменш прийнятніший
Б найбільш цікавіший, солодший
В ближчий, самий милий
Г конкретніший, якнайщедріший

15. Фразеологічний зворот має значення «бути сміливим» у реченні
А Гамалія в бою міг заткнути за пояс будь-якого ворога.
Б Коли з'ясувалося, що йому не загрожує небезпека, заспокоївся і
піднісся духом.
В Видно, ця людина має свою думку і вдачею не з полохливого
десятка.
Г Дівчата були великі приятельки і, як кажуть, помазані одним
миром.

16. Потребує редагування словосполучення
А сильніший за всіх
Б мудріший усіх
В згідно з наказом
Г активніший від усіх

17. Літеру и треба писати в усіх словах іншомовного походження в рядку
А д..ктофон, міт..нг, д..аграма
Б опт..мізм, офіц..оз, міст..чний
В віктор..на, ф..рма, діагност..ка
Г ет..кет, макс..мум, ц..стерна

18. Не відбувається подвоєння в усіх словах іншомовного походження в рядку
А ан..отація, крос..ворд, Яс..а
Б гум..анізм, ім..унітет, ак..уратний
В міс..іонер, нет..о, дол..ар
Г бюл..етень, ат..ракціон, Ус..урі

19. Правильно написано всі слова в рядку
А унаслідок, з-попід, отакий-то
Б у разі, хтозна-який, покищо
В дедалі, подивись-но, по-між
Г заради, мовби-то, передімною

20. Не треба ставити кому між частинами складносурядного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Поспішайте любити всю землю свою і не треба за це ні хвали ні
хули.
Б Тільки в лісах шумів вітер і безкраїм проваллям хиталася
темрява.
В 3 борів затишних віяло сосною і дух живиці землю напував.
Г Дощик перестав і все навколо посвіжішало і заблищало.

21. Між виділеними словами не треба ставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)
А Тільки обрій бринить як струна′ днина′ гожа висока ясна.
Б У ніжнім веснянім теплі розквітнуть і гори і доли.
В Відкрий мені таємне джерело де дерево росте старезне
вузлувате.
Г Кущиться бляклий поламаний вітром очерет.

22. З великої літери треба писати обидва слова в рядку
А (Р, р)еспубліка (Б, б)ілорусь
Б (М, м)узей (А, а)рхітектури
В (С, с)тарокиївський (Р, р)айон
Г (М, м)іністерство (О, о)борони

23. Правильну відмінкову форму залежного слова вжито в рядку
А проректор по науковій роботі
Б працюють по змінному графіку
В екзамен по українській мові
Г розказати все по правді

24. Виділену сполуку треба писати окремо в реченні
А Що/б лиха не мати, треба рано вставати.
Б Дівча стояло і співало про/те, що радості замало.
В Як/би прожить мені сто літ, пішов би в мандри в білий світ.
Г Ще холодно, за/те кругом цвітуть калюжки переливні.

25. Частку не з усіма виділеними словами треба писати разом у рядку
А не/абиякий успіх; не/високе дерево; який він не/ук
Б не/щирі слова; не/схвалюючи поведінки; не/доукомплектувати
деталями
В з не/запам'ятних часів; не/відповідає дійсності; не/весела
розмова
Г не/запланована зустріч; постійно не/довиконувати; не/врахувати
обставини

26. Перед однорідними членами речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Любить людей і рідний дім і землю цю де стигле жито ось
по закону по якім нам треба жити.
Б Стоять півколом слухають грузини мотиви щастя болю боротьби.
В 3 кожним днем для мене все рідніші ці гаї і ріки і поля.
Г Ах як усього багато довкола неба сонця веселої зелені.

27. Не потрібно відокремлювати комами поширене означення в реченні (розділові знаки пропущено)
А А думки мої натхненні та квітчасті опадають вересневим жовтим
листям.
Б Мій чорний день хитнувся і розтанув гарячим сонцем спалений
згори.
В Дихав пахощами трав оповитий тишею степ.
Г Ворог дезорганізований раптовістю нічної атаки не встиг учинити
будь-якого опору.

28. Усі складні слова треба писати через дефіс у рядку
А жовто/блакитний, інформаційно/обчислювальний,
парламентсько/президентський
Б західно/сибірський, командно/адміністративний,
високо/кваліфікований
В солоно/гіркий, культурно/просвітницький, вельми/шановний
Г фізико/математичний, соціал/демократичний, мало/населений

29. Порушено літературну вимову слова в рядку
А вогко — [во′хко]
Б дужка — [ду′шка]
В велика — [веили′ка]
Г село — [сеило′]


Завдання 30-34 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, впишіть її в таблицю.
30. Установіть відповідність.
Відокремлений Приклад
член речення
1 означення А Гойдаючи утому на крилі,
2 прикладка (різновид верталися додому журавлі.
означення) Б Карає час, всевладний цар і кат,
3 обставина того, хто слово винесе на
4 додаток продаж.
В Суд? Окрім суду природи,
я всі зневажаю суди.
Г Ми в одвіті за своїх синів, за
батьків і їхню тиху етарість.
Д Пригадаєм ці трави осіяні і ці
крони, налиті вітрами.

31. Установіть відповідність.
Односкладне речення Приклад
1 означено-особове А Ні революцій, ані війн не
2 неозначено-особове відвернути, не спинити.
3 безособове Б Не зобидь ні старця, ні дитину,
4 узагальнено-особове поділись останнім сухарем.
В Над широким Дніпром у промінні
блакить.
Г Нас зустрічають хлібом-сіллю.
Д Зупинись, помолись, перехожий,
за мене.

33. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів.
Фразеологізм Значення
1 Взяти голими руками А відкласти роботу на потім
Б виконати роботу за наказом
В зробити нескладну справу
Г зробити складну еправу
2 Ускочити вище халяв А набратися неприємностей
Б здобути досвіду
В намочити ноги
Г переборювати труднощі
3 Ганяти вітер по світу А мандрувати
Б бігати
В провітрювати
Г ледарювати
4 Давати хропака А критикувати
Б утікати
В спати
Г бити

32. Установіть відповідність.
Вид підрядного Приклад речення
1 обставинне допустове А Ти згадай, у яких краях
2 обставинне наслідку родяться поети.
3 обставинне причини Б Син я народу, що руки до
4 з'ясувальне сонця простяг.
В Розумні й хитруваті були в
цього діда очі, дарма що старий-
престарий він був.
Г Туман слався по полю й наливав балку
по самі вінця, так що дерева потопали
в ньому.
Д Добро завжди перемагало, бо сонцем
світиться добро.

34. Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1) Зненацька ти помічаєш безліч кольорів, які за всі (2) ці похмурі дні непомітно надбала природа, (3) щоб тепер, (4) дивуючи, уразити в саме серце.
А сполучником
Б дієприкметником (як форма дієслова)
В прислівником
Г дієсловом
Д займенником
Е дієприслівником (як форма дієслова)


Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання 35—37, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище (розділові знаки пропущено). Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає.

2 текст
(1) «Звемось українцями бо ми такими єсьмо». (2) Так гордо повідомила двадцятилітня Лариса Косач свого «любого дядька» й «духовного батька» Михайла Драгоманова який першим став уживати у своїх писаннях гой самий псевдонім що відтак перейшов і до неї «Українець». (3) А ще тридцятьма роками раніше так підписався по-французьки мандруючи Європою й почуваючись вигнанцем інший автор якого в родині Драгоманових без вагань зарахували до українських «Mr. Nikolas de Gogol, Ukrainien». (4) Цей збіг навряд чи можна вважати за випадковий! (5) Цей факт фамільного Лесиного літературного імені отже своєрідної символічної зміни імені родинного на духовне найпромовистіше засвідчує започатковану XIX століттям «нову генеалогію» еліти трансформацію колоніальної шляхти в національну інтелігенцію. (6) Леся Українка була «драгоманівкою» не просто за поглядами та орієнтаціями. (7) Крізь більшість її інтелектуальних та духовних пошуків наче водяний знак проступає колись зронене початкове зерно дядькової ідеї (За О. Забужко).
35. Застаріле слово вжито в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г четвертому
Д п'ятому

36. Вставне слово вжито в реченні
А третьому
Б четвертому
В п'ятому
Г шостому
Д сьомому

37. Однорідними відокремленими обставинами ускладнено речення
А перше
Б друге
В третє
Г четверте
Д п'яте


Читання й аналіз тексту
Прочитайте уважно текст. Виконайте завдання 38—45 до нього. З чотирьох варіантів відповідей виберіть ОДНУ правильну й обведіть кружечком букву, яка їй відповідає.

З текст

КОЖЕН УКРАЇНЕЦЬ ХОЧ РАЗ ПОВИНЕН ПОБУВАТИ В ЧИГИРИНІ...

Козацька тверджа,
славний Чигирине,
Уламок слави серед цих полів,
Усе святе, усе неповториме,
Усе чекає невимовних слів...
Ліна Костенко

Треба залишити все — вічну гризоту про недолуге життя, щоденні нарікання, що навколо так багато поганих людей і вони, бач, щасливі, а ти хороший і нещасний... Треба відкинути непомітно набуту звичку не помічати бруд на вулицях наших міст і майдану Незалежності. ...Просто взяти й зупинити своє звичне життя й навіть не піти в цей день на роботу — і негайно, не роздумуючи, будь-яким способом поїхати в Чигирин!
Ідеально — вирушити туди пішки. Коли маєш час і хоч якусь волю. Пізніше зрозумієш — чому. Коли добредеш цими свіжими лісами, де за кущами голосно дихає Хо (і ти тут вперше згадаєш, що читав таку казку, коли був малим і ще не хотів стати «городським»)... Коли доплентаєшся до берега чергових диких луків, на яких соковитими фарбами намальовані табуни божественно гордих коней (і тут ти раптом розумієш, що вони справжні, і на них можна скочити й промчати решту дороги, як який-небудь козак чи козачка)... Коли допливеш через ці теплі ріки, де дрімають соми завбільшки з китів... Коли дотупаєш цими битими дорогами, якими ходять і їдуть люди української національності вже понад дві тисячі років (і тут ти раптом починаєш напружуватися, щоб уявити собі ці дві тисячі років, і розглядати, як грушу, що боляче впала тобі на голову чомусь із сосни, оце словосполучення «українська національність»...) ...Коли дотягнеш увесь цей шлях до величезного дороговказу «Чигиринщина», що стоїть край дороги... Поки ти собі подумаєш, що це означйє зовсім інше, ніж «Вас вітає Чигиринський район», як написали би звичні тобі люди й прималювали б герба, якого за десять років уже навчилися не боятися й тепер малюють у найнесподіваніших місцях і контекстах...
Коли все це з тобою станеться, ти якраз увійдеш у місто Чигирин і відразу зустрінеш якогось студента з чисто виголеною головою і з велетенським «оселедцем». І тепер уже тебе це зовсім не здивує. Тобі навіть не спаде на думку, що це який-не-будь екстреміст і явно з тих, «що на площах сидять». ...Ти захочеш узнати його нормальне людське ім'я й позаздриш, що він сюди пішки добрів, а ти все ж на машині, бо тобі справді ніколи. Ти раптом відчуєш, що ввійшов у місто Чигирин не таким, як виїхав із Києва. Ти став трохи нижчим на зріст і кремезнішим — точно таким, щоб поміститися в старезну козацьку свитку, яку побачив у єдиному в країні музеї Богдана Хмельницького (тобі щойно тут розповіли, що наші предки були саме такі, а не такі, як їх малюють). Тобі стало життєво важливо дізнатися, де ж поділася труна з Богдановим тілом з-під пам'ятної плити в його церкві в Суботові. Тобі захотілося залізти пошукати його в ті підземні тунелі під Чигирином, куди ніхто не залізе... Ти раптом відчув, що там, під землею, точно є життя й живі козаки — ті, що їх не добили — вони ждуть, що до них туди залізе хтось нормальний із цієї Незалежної. І ти стоїш над цією дірою-входом у Холодному Ярі й підставляєш лице під холодний вітер, що дме з тунелю, і думаєш собі: «Треба взяти побільше вогню й туди залізти, бо раз звідти дме, то є десь вихід». І ти розумієш, що в тебе вже точно є вихід з усіх ситуацій, що ти їх ще вранці не міг пережити.
Ти хочеш, щоб ці чигиринці, які зараз показують план відбудови Богданової резиденції, домоглися свого, і це тепер і твоя ідея — хай тут буде літня столиця всіх президентів, що судилися Україні (а їй же має судитися щось добре, правда?). Ти хочеш, щоб усі побачили цей 56-кілометровий височенний вал, насипаний руками козаків, і зрозуміли, що загадка єгипетських пірамід — це модно, але не так уже оригінально. Тут поламалася, бо не витримала, сучасна техніка, якою намагалися повторити роботу тих наших прадідів. Ти раптом сказав це слово «прадід» інакше, ніж досі — тепліше й із жалем, що раніше не прийшов сюди, до прадідів. І вони тебе вже й не чекали.
Ти обнімав із друзями двохтисячолітнього дуба, яких не буває на світі. А тут він є. І щоб він не вмирав, торік йому під корені закопали цілого коня. Це було жертвоприношення. І він живе, тільки не родить більше жолудів.
Ти подумав, що банально втішав свою слабкість тим, що поганих людей, мовляв, більше, і вони сильніші. Ти просто не там ходив по життю. Ось вони ходять, співають, підсипають тобі третю порцію юшки, розказують про місцевого діда, що в 70 років написав свій перший роман, і його викликали до Києва на зліт молодих письменників... Ти раптом усвідомлюєш, що чоловік, який заспівав тоб: весь черкаський репертуар, і розказав томів зо три історії, і завів тебе в ці ліси — просто член Академії наук, професор і скромний заступник губернатора. І таке буває, як сказав би Курт Воннегут.
Ти їхав додому, отетерілий, і всерйоз говорив таку річ, яка просто не повинна обговорюватися, а бути неодмінною — кожен українець хоч раз у житті мусить приїхати в Чигирин. Після чого він більше ніколи не робитиме у своєму житт: дурниць, не звикатиме до бруду й майдану Незалежності й захоче на всю гучність слухати касету зі співом Анатолія Солов'яненка, як потім і зробили ми, троє дорослих, повернувшись із цієї мандрівки... (За О. Герасим'юк)
38. Передостанній абзац у творі є
А спростуванням тези
Б висновком
В антитезою
Г підтвердженням тези

39. Два останні рядки епіграфа відображають у творі його
А конфлікт
Б ідею
В лейтмотив
Г висновок

40. У реченні «Ти просто не там ходив по життю» наголошується на
А важливості відвідати всі визначні історичні міспя України
Б ролі історичної пам'яті народу
В важливості для людини моральних орієнтирів
Г причині проблеми слабкості людини та її бід

41. Єгипетські піраміди певною мірою протиставляються валу, насипаному руками козаків, як
А шедевральне пересічному
Б модне оригінальному
В античне середньовічному
Г екзотичне буденному

42. Касета з піснями у виконанні А. Солов'яненка символізує все, КРІМ
А самобутності української пісні
Б любові до рідної природи
В історичної пам'яті
Г духовного очищення

43. Дороговказ «Чигиринщина» інший, ніж «Вас вітає Чигиринський район», бо
А чіткий і лаконічний
Б наповнений високим пафосом
В історично місткіший
Г вишуканий і милозвучний

44. Художній засіб, використаний у словосполученні «дрімають соми завбільшки з китів», — це
А епітет
Б персоніфікація
В гіпербола
Г метафора

45. Головною думкою тексту є заклик
А берегти історичну пам'ять
Б збудувати в Чигирині літню резиденцію президента
В відреставрувати насипаний козаками вал
Г відновлювати психологічну рівновагу в місцях історичної слави

ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Складіть і запишіть роздум «Що визначить подальшу долю людства — віра в силу людського розуму загалом чи віра в окрему особистість?».

Комментариев нет:

Отправить комментарий